20 May 2013

Innallaha ma'ana. Bila sedih je?

Terketar-ketar aku untuk menaip entry ni.

Bangun pagi tadi, tengah-tengah mandi tiba-tiba terlintas ayat innallaha ma'ana di fikiran. Macam selalu je dengar tapi tak tau maksudnya. Aku pun membiarkan fikiran itu berlalu pergi.

Di office, bukak laptop, nampak note zikir harian. Hari ni hari Isnin. Zikir hari ni 'la haula wala quwwata illa billa hil 'aliyyil 'a ziim'. Maksudnya apa ye? Ada perkataan tiada daya...lagi apa ye? Nak confirm, aku pun google maksudnya. Baru tulis 'la' kat kotak search, keluar senarai auto search. La tahzan innallaha ma'ana. Sentap.

Innallaha ma'ana. 
Ayat yang terlintas di fikiran pagi tadi. La tahzan maksudnya jangan bersedih. Innallaha ma'ana apa ye..

Klik.

Sesungguhnya Allah bersama kita. 

Ya Allah.. Terus aku teringatkan peristiwa pagi tadi. Bagaimana dalam keadaan mamai itu boleh aku terlintas ayat innallaha ma'ana. Aku baca lagi sekali.

Sesungguhnya Allah bersama kita.

Menggigil dan meremang bulu romaku. Sungguh, Allah sentiasa bersama kita. Kita je yang selalu lupa Allah sentiasa bersama kita. Tak patut jika hanya ingat Allah itu ada bila kita bersedih. Bila gembira? Bila bergelak tawa? Bila senang? Bila mengumpat? Bila buat dosa? Ingat ke?

Muhasabah diri.

Innallaha ma'ana.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...